Media – Artikels

Hier vind je een aantal relevante artikels over gezondheid en Chinese Martial Arts.

De sleutel tot geluk…
Omschrijving: Het geheim voor een gelukkig leven.
Gepubliceerd: 8 april 2011

Hoe voorkom ik blessures en word ik beter?
Omschrijving: zie titel
Gepubliceerd: 2 februari 2011

Train je Qi en word sterker!
Omschrijving: het artikel beschrijft de voordelen van het trainen van Qi.
Gepubliceerd: 25 november 2010

… is vechtkunst een kunst?
Omschrijving: kunst of kitch? hoe leer je de kunst van het vechten?
Gepubliceerd: 20 september 2010

Kung Fu of Wushu?
Omschrijving: het artikel beschrijft beknopt het verschil tussen deze twee.
Gepubliceerd: 27 februari 2006 (Herzien op: 17 December 2010)

Traditioneel versus Modern
Omschrijving: artikel gaat over de discussie tussen deze grootheden.
Gepubliceerd: 18 maart 2006 (Herzien: 17 December 2010)

Vragen of opmerkingen
Mocht je naar aanleiding van deze artikelen vragen of opmerkingen hebben, laat het ons weten. Wil je deze artikelen gebruiken, dan kan dat met bronvermelding en verwijzing naar onze website of betreffende artikel.

Artikel plaatsen
Indien je zelf een artikel wilt plaatsen, kun je ons het artikel doorsturen. Na goedkeuring (evt. aanpassingen), krijg je hiervan bericht.


De sleutel tot geluk…

Er stonden onlangs interessante artikelen in de krant over Tai Chi Quan. Tai Chi zou depressies verlagen (Nu.nl) en zelfs de sleutel zijn tot een gelukkig bestaan (AD.nl). Vooral ouderen zouden hier profijt van hebben omdat zij meer kans lopen op depressies.

Goed nieuws uiteraard, maar wel een klein beetje jammer dat er nadruk wordt gelegd op ouderen. Het versterkt enigzins de associatie dat men bij Tai Chi heeft, over ouderen in een park die allerlei bewegingen in slow-motion aan t uitvoeren zijn. Alsof Tai Chi vooral en alleen maar goed voor ouderen goed zou zijn.

Maar wees nou eens eerlijk, wie wil er nou niet een gelukkig bestaan leiden? Welke jongeren willen er nou niet gelukkig en gezond zijn? Gezondheid en geluk zijn ook nauw met elkaar verbonden. Maar om echt gelukkig te zijn, is gezondheid niet perse een voorwaarde… aan sommige dingen kun je nou eenmaal niets doen, maar neemt niet weg dat je niet gelukkig kunt zijn. Geluk is geen vast gegeven.

Heb jij je ook wel eens afgevraagd waarom je de ene dag gelukkig bent (als het zonnetje schijnt) en de andere keer (in de herfst) depressief bent? Het heeft te maken met mindset.

Het beoefenen van Tai Chi Quan zorgt ervoor dat je als het ware in een meditatieve staat verkeerd door het doen van de vuistvormen in combinatie met de juiste ademhaling, ontspanning en rust ‘tussen de oren’. Hoe meer rust, des te helder de geest, des te beter de ‘controle’ over je mindset. Een veelgemaakte fout is dat de vuistvormen, als een vorm op zich wordt uitgevoerd, het klinkt vreemd, maar in dit geval is het doel niet de vuistvorm, maar de vuistvorm is het middel. Het gaat er dus om dit goed aan te voelen.

Om dit aan te voelen, is met name voor veel jongeren moeilijk. Die hebben vaak het geduld niet en willen gewoon een mooie vorm doen. Wellicht verklaart dit waarom de ouderengroep tot de grootste Tai Chi Quan beoefenaars horen. Het zijn vaak toch de ouderen die toch meer geduld kunnen opbrengen, of niet?

Wij zijn allang overtuigd van alle voordelen van Tai Chi en het artikel is een mooie bijkomstigheid. Wie nieuwsgierig is geworden is welkom voor een vrijblijvende proefles Tai Chi Quan, Chen stijl. Aanmelden kan eenvoudig via ons contactformulier op onze website. En wie weet kunnen wij jou ook overtuigen.

Voor diegene die het leuk lijkt om eens een keer een workshop Tai Chi te doen, met bijvoorbeeld een vriendengroep, verjaardagsfeestje of als bedrijfsuitje, organiseren wij speciale Tai Chi introductie workshops.

Kijk voor meer info op onze speciale website voor een Workshop Tai Chi.

Voor mensen die wat meer actie, zweet en trainen willen hebben we onze website voor Workshops Kung Fu tot de beschikking.

Naar Boven

Hoe voorkom ik blessures en word ik beter?

De meesten hebben wel eens last gehad van blessures en een enkeling heeft het geluk blessurevrij te blijven. Vooral intensieve sporters onder ons die sneller, beter en (conditioneel) sterker willen worden, lopen nou eenmaal meer risico. En worden bepaalde eisen aan ons lichaam gesteld, met name op onze benen, knieën en enkels.

Intensiteit en overbelasting
Hoe groter de intensiteit, des te groter is de kans om een blessure op te lopen. Dus hoe zwaarder, langer of sneller de oefening (of combinatie), des te groter wordt er een beroep gedaan op je spieren, pezen, gewrichten.

Overbelasting ontstaat door een beschadiging aan weefsel (bijvoorbeeld je bovenbeenspieren), bijvoorbeeld door Te veel en Te Lang kikkersprongen te maken, meer dan je spieren uiteindelijk aankunnen.

Voorkomen van blessures
Om overbelasting van je spieren (of ander weefsel, zoals onze knie-banden, gewrichten) en daarmee blessures te voorkomen, hebben we een aantal tips:

1. Wees op tijd voor de training! Met andere woorden, voor de te-laat-komers onder ons, we beginnen altijd met een goede warming-up. Onderdeel hiervan is losmaken, rekken en stretchen (denk aan het stretchen aan ademhaling en gecontroleerde bewegingen – te wild en hard stretchen kan ook een blessure-leed veroorzaken). Ben je te laat, zorg dan dat je warm bent, voordat we de basisoefeningen gaan doen.

2. Verdeel je krachten tijdens de training. Zorg dus zelf voor een geleidelijke opbouw van je intensiteit. Niet te gespannen of direct op full-power en full-speed je acties doen. Toverwoord is dus opbouwen! Met name na een blessure of ziekte.

3. Let op een correcte uitvoering van de standen. De vele standen bij kung fu hebben baat bij versterking van je beenspieren, mits standen goed worden uitgevoerd. Een verkeerde stand kan namelijk een tegengesteld effect hebben en de knie-gewrichten, banden overbelasten. Zorg er dus bij de standen voor dat je knie dezelfde richting op wijst als je voet, waarbij je knie niet voorbij je tenen komt. Sterkere spieren zorgen uiteindelijk ook voor preventie van blessures.

4. Correcte uitvoering van bewegingen en techniek. Een verdraaiing van de knie dient vermeden te worden, draai dus bij standenwisseling op de ballen van je voet als je bovenlichaam meedraait, bijvoorbeeld bij de oefening van paardenstand naar boogstand (ma bu biàn gong bu) en zet je voet niet compleet vast bij draai-bewegingen. Vermijd ongecontroleerde draai-bewegingen van je knieën. Een goede uitvoering kan dus blessure-leed voorkomen en maakt je tenslotte ook beter, zoals bijvoorbeeld bij Shaolin Boxing correct trappen op te vangen en stoten te ontwijken.

5. Indien nodig, maak goed gebruik van je beschermingsmateriaal. Bij Shaolin Boxing zijn toque (kruisbescherming) en bit (tandenprotectie) onmisbaar. Scheenbeschermers en bokshandschoenen zijn nodig om jezelf en je sparringpartner te beschermen. Tenslotte gebruik altijd je bandage om je knokkels en vingergewrichten te beschermen.

6. Sporters die zwaarder zijn, hebben ook een grotere kans op blessures. Afvallen helpt hierbij dus om overbelasting te voorkomen. Verantwoord afvallen is een combinatie van gezonde voeding en voldoende beweging (calorie-verbruik). Door regelmatig te sporten houd je je stofwisseling hoog en verbrand je ook sneller calorieën.

7. Rust doet vaak wonderen. Als je een blessure hebt, maar ook na een training… gun jezelf voldoende tijd om te herstellen. Voorkom overtrainen en indien blessures langer dan een week aanhouden, laat er dan in ieder geval een specialist naar kijken.

Veel sportplezier!

Naar Boven

Train je Qi en word sterker!

In dit artikel nemen we Qi onder de loep en datgene waar het verband mee houdt. Wat is Qi, waar komt het vandaan en wat kan het voor mij betekenen?

Ons dagelijks druk bestaan vraagt vaak veel van ons geest en lichaam. Werk, studie, verhuizing, en wat allemaal nog meer. Heb je wel eens dat je na je werk helemaal uitgebrand bent, bijna niet meer kan denken? Of het gevoel dat tijd voorbij vliegt?

Qi
De filosofie achter Tai Chi en Qi Gong geeft daarop antwoord en mogelijk voor jou ook de oplossing. Qi staat “simpelweg” voor levensenergie en iedereen heeft het. Qi staat o.a. voor vitaliteit, gezondheid, energie, het leven. Qi zit in ons, maar het vereist vaardigheid deze goed te gebruiken, te versterken en in balans te houden.

De eeuwenoude kunst Tai Chi is een uitstekend middel om Qi zo efficiënt mogelijk te beoefenen. Maar als je de achterliggende filosofie leert te begrijpen, zul je erachter komen dat ook jouw andere dagelijkse bezigheden je kunnen helpen dit doel te bereiken. “Qi” dient hierbij niet verwart te worden met “Chi” binnen Tai Chi.

Tao
Om dit beter te snappen, is het goed om te weten waar deze filosofie vandaan komt: Tai Chi betekent zoiets als “het hoogst haalbare, maar oneindig”. Het is eigenlijk niet te vertalen, alleen te bevatten en wordt duidelijker via de symbolisering door de eenheid Ying & Yang. Ying staat voor licht en Yang voor donker. Tai Chi is een van de kunsten van het Chinese Taoïsme. Het Taoïsme is een traditie van duizenden jaren oud (vanuit de I Tjing) en omvat o.a. Qi Gong, diverse “harde” en “zachte” krijgskunsten, acupunctuur, filosofie, meditatie, poëzie en schilderkunst.

De essentie van het Taoïsme draait om Tao, een onbeschrijfbare principe waar alles uit voortvloeit. Als je het kunt beschrijven is het geen Tao.

Loa Zi, de stichter van het Taoïsme schrijft het volgende:

Er was iets perfect en
vormloos voordat het universum was geboren.
Het is sereen. Leeg. Solitair. Onveranderlijk.
Oneindig. Eeuwig aanwezig.
Het is de moeder van het universum.
Bij gebrek aan een betere naam noem ik het Tao

Nu dan het praktische…

Tai Chi Quan
Tai Chi is een interne kunst en training van Tai Chi zorgt voor balans en harmonie in lichaam en ziel. De focus op Qi en rustige beweging zorgt ervoor dat de ademhaling diep en gelijk wordt. Mogelijk heeft je lichaam last van spanning, aangestuurd vanuit je ijverige & rusteloze gedachten, waardoor je spieren onbewust nog gespannen zijn. Je spieren kunnen door Tai Chi terugkeren naar een natuurlijke ontspanning. Door het beoefenen onder constante aandacht, word tevens je concentratie versterkt.

Het belangrijkste principe is om het lichaam en de zintuigen te laten werken als een eenheid. De Tai Chi bewegingen werken meditatief, die belangrijk zijn voor het omgaan met stress (door je geest leeg te maken).

Hoewel de Tai Chi bewegingen een groot scala aan technieken van zelfverdediging bevat, bestaan er enige twijfels van de effectiviteit. Dit is te lezen in het artikel: “…is vechtkunst een kunst” , vereist echt vechten ook échte training.

Uiteraard is Tai Chi een uitstekend middel om lichte ontvlambaarheid te beheersen, evenals je eigen ongeduld.

Beoefen je nog geen Tai Chi, maar ben je wel benieuwd geworden. Chen Tai Chi wordt elke donderdag van 20:00u-21:00u gegeven in de Hazelaar te Rosmalen.

Klik op proefles om je aan te melden voor een gratis en vrijblijvende tai chi les.

Shaolin Boxing
Voor wie Tai Chi te ‘traag’ is en neigt naar meer actie, kan zich met Shaolin Boxing helemaal uitleven en enigszins dezelfde voordelen hiervan benutten. Shaolin Boxing valt onder de externe kunst en heeft een andere benadering door middel van impact, harde en snelle acties. Shaolin Boxing is niet domweg het zetten van trap -en stootcombinaties, er komt wel iets meer bij kijken.

Goed stoten en trappen vergt een correcte techniek, waarbij wordt geleerd het brein en lichaam als één geheel te laten functioneren door middel van de juiste concentratie en aandacht. Door de spieren te trainen om op de juiste momenten aan te spannen en te ontspannen, zul je een betere spier -en lichaamsbeheersing opbouwen.

Door te leren hoe je je ademhaling (Qi) kunt regelen en controleren, zal je gezondheid ongetwijfeld verbeteren. Zelfs conditie doen toenemen, is een mooie bijkomstigheid. Daarnaast zul je door de constante aandacht ook van de meditatieve voordelen profiteren, ontstressen en je helemaal op te laden en aan te sterken. Een extra bijkomend voordeel is dat Shaolin Boxing uiteindelijk zorgt voor beter inzicht en creativiteit in de vechtkunst.

Shaolin Boxing wordt vanaf zaterdag 4 december 2x per week gegeven:
* Donderdag Gymzaal Hazelaar – Rosmalen: 19:00u – 20:00u
* Zaterdag BBS Harendonkreit – Den Bosch:12:30u – 13:30u (vanaf 4 december)

Vanzelfsprekend valt of staat alles met discipline en regelmaat! Regelmatige training brengt een blijvende gezondheid met zich mee, zorgt voor een dieper bewustzijn van zichzelf, waardoor je de dagelijkse routine kunt doorbreken.

Ben je benieuwd geworden, dan mag je allicht een vrijblijvende proefles komen volgen. Geldt ook voor de Tai Chi lessen natuurlijk.

Train your Qi, become stronger

Onze Hooded Zips (Capuchon truien met rits) zijn met deze opdruk te verkrijgen.

Te verkrijgen via onze webshop: Kung Fu Shop Online. Of gewoon tijdens de training.

Naar Boven

…is vechtkunst een kunst?

Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld. Vechtkunst of krijgskunst is een letterlijke vertaling van de woorden Wu Shu (Mandarijns) of Mo Sut (Kantonees). Een definitie van kunst: “een subjectieve expressie van een mens die ofwel de verbeelding of gevoelens van de kunstenaar in een scheppende activiteit uit“. We zijn er zeker van dat vechtkunst van oorsprong niet bedoeld was om te scheppen, eerder het tegenovergestelde… dus iemand zo makkelijk en effectief mogelijk te veel pijn te doen.

…expressie of emotie…
Het woord “kunst” in dezen, staat oorspronkelijk dus niet voor het tot uiting brengen van bepaalde expressie of emotie, maar dat is juist vandaag de dag wel het geval. Vooral te zien bij het moderne Wushu, maar ook bij de ‘traditionele’ kung fu vormen, zoals bij ons. Het uitvoeren van een loopvorm zonder expressie is namelijk net als eten van rijst uit een kommetje met een rietje. Op de vraag of vechtkunst echt onder de definitie van kunst valt, is niet zo boeiend. Wel of geen kunstvorm? Je eigen doelstelling behalen, of dat nou conditieverbetering is, ontstressen of echt leren vechten (zelfverdediging), dat kan alleen bereikt worden door te volharden. Trainen draait veel meer om zelfdiscipline, inzet en volharding, dat is pas echt de kunst.

…leren vechten…
Om nog even terug te komen op het gedeelte van echt leren vechten of zelfverdediging, want hierover zijn bovendien ook wat misverstanden. Om echt te leren vechten, zul je dit ook moeten beoefenen, met elkaar vechttechnieken op/met elkaar toepassen en waar je een gevecht op realistische wijze nabootst. Nu zullen we nooit mensen stimuleren om echt te gaan vechten, integendeel, aangezien wij zijn een vredelievende organisatie zijn, waarbij gezondheidontwikkeling van lichaam en geest centraal staan.

…een groot verschil is…
Wat we hiermee wel willen zeggen: er is een groot verschil tussen “puur techniek beoefenen“, zoals het lopen van de vechtvormen en “praktische uitvoering” het daadwerkelijk uitdelen van een stoot of trap met impact (dus echt raken).

…knap staaltje van…
Een voorbeeld van een incident, komt van iemand die bij ons Shaolin Boxing volgt en werd overvallen door iemand die zijn scooter afhandig wilde maken. Hij heeft zich toen op toepasselijke wijze kunnen verweren van de overvaller, herkende daarbij wat we tijdens onze trainingen oefenen, zoals het ontwijken van stoten en opvangen van trappen. Uiteindelijk wist hij deze overvaller klem te zetten en er vanaf te komen zonder al te grote kleerscheuren. Dat was dus een knap staaltje van ‘auto rijden’ en in dit kader kun je daarmee wel stellen dat ‘echt vechten een kunst is’.

Naar Boven

KUNG FU OF WUSHU

Verschil
Het verschil tussen Kung Fu en Wushu is al vaak bediscussieerd, maar wat is nou echt het verschil?

Allereerst de taal: Wushu is Mandarijn en Kung Fu is op de Cantonese wijze geschreven, maar los daarvan, Wushu betekent letterlijk krijgskunst, en Kung Fu betekent letterlijk vaardigheid.

Er wordt wel eens gezegd dat Kung Fu een verkeerde benaming is van datgeen bedoeld wordt, namelijk de gevechtkunst, en dat alleen Wushu de juiste benaming is.

Of toch niet?
De kern ligt in het feit dat het begrip ‘Kung Fu’ niet meer is weg te denken van de Chinese gevechtkunst. De associatie die de wereld hierin ziet en voelt, heeft zich diep geworteld binnen de Chinese (Kung Fu) samenleving en ook daarbuiten (in onze Westerse maatschappij).

Bij “de Chinezen” spreekt met van ‘Kung Fu’ als men refereert naar het ‘ergens goed of vaardig in zijn’ of ‘veel werk te doen’, bijvoorbeeld: tegen iemand die je huis erg goed heeft geschilderd, kun je zeggen ‘goed kung fu’ (wat betekent: “goed gedaan” of “uitstekende vaardigheid heb je”. Maar zodra je zegt ‘ik beoefen kung fu’ of ‘dat is echte Chinese kung fu’ is de verwijzing naar de Chinese vechtkunst onvermijdbaar (dit geldt dus ook binnen de hedendaagse Chinese cultuur). Bovendien heeft de ontwikkeling van Wushu ertoe bijgedragen dat met Wushu tegenwoordig al snel wordt bedoeld ‘de moderne Wushu’. De term ‘Wushu’ wordt daardoor meestal in de volksmond ook direct geassocieerd met deze tak van sport. Je zou hierbij kunnen stilstaan of deze referentie inderdaad juist is. Wushu hoeft geen Kung Fu te zijn, maar Kung Fu is zeker wel Wushu. Wushu betekent immers ‘krijgskunst’.

Als je tegen een leek zegt, “ik beoefen Wushu“, zul je als reactie vaak tegenkomen:”nooit van gehoord”, terwijl als je zegt, “ik beoefen Kung Fu“, weet men direct wat je bedoelt. Wushu is eigenlijk soort vakjargon.

Onze conclusie: Welke term ook in de mond wordt genomen, is minder van belang. Belangrijker is wat ermee wordt bedoeld en de wijze waarop Kung Fu of Wushu wordt bedreven.

Naar Boven

TRADITIONEEL versus MODERN

Sinds lange tijd bestaat er al discussie tussen Traditioneel en Moderne Kung Fu (of Wushu). Volgens onofficiele bronnen, zou het één beter zijn dan het andere. Of het andere bezit meer ‘echtheid’ dan het andere. Het is duidelijk dat er wrijving bestaat tussen deze twee. Alsof er een constante spanning heerst tussen moderne beoefenaars en de traditionele ‘tegenhangers’, die niets met elkaar te maken willen hebben. Bang om besmet te worden, zeg maar.

Het antwoord op wat beter of slechter is, staat hierbij niet ter discussie. Beter of slechter is namelijk subjectief, omdat het erom gaat wat je eigen doelstellingen zijn, wat je zelf wilt bereiken en hoe jij jezelf op dat vlak kan ontwikkelen.

Om de verschillen tussen Traditioneel en Modern nader toe te lichten, zullen we eens deze onder de loep nemen: wat verstaat men onder modern en wat onder traditioneel? Overigens ook handig om maar direct de overeenkomsten tussen Traditioneel en Modern mee te nemen.

Wat is Modern (kenmerken)?

Er zijn, in onze ogen, meerdere vormen van modern te onderscheiden.

De eerste type van modernisering is bij benadering de complete metamorfose van de tradtionele kung fu (voor zover we daarvan kunnen spreken), die na de Culturele revolutie in opdracht van de Chinese regering is ontwikkeld. Ja, je leest het goed. Deze vorm van modernisering is ondergebracht in het hedendaagse begrip: Wushu. De technieken zijn gericht op prestatie, het artistieke en sportiviteit (competitie, kracht, stijl en uitstraling), dan op het daadwerkelijke gevecht en de gevaarlijke technieken. Doorgaans wordt modern (bij de stijlvormen: Taolu) ook gekenmerkt door vele acrobatische sprongen en trappen.

De andere vorm van modern is de ontwikkeling en evolutie van de traditionele krijgskunst binnen de hedendaagse tijd. Hierbij is de invloed van het traditionele kung fu sterk aanwezig en is de kung fu gericht op het daadwerkelijke gevecht.

Een van de grondleggers van deze ontwikkeling in de Chinese krijgskunst was een grote bekendheid, niemand minder dan Lee Siu Long aka Bruce Lee. Hij vond dat de traditionele stijlen achterhaald waren ten opzichte van de moderne manier van vechten, en ontwikkelde een meer moderne stijl van Kung Fu, oa gebaseerd op de traditionele stijl. Door zijn methoden en uitspraken maakte hij de traditionele kung fu beoefenaars furieus. Wellicht heeft dit ook een behoorlijke bijdrage geleverd aan deze hele discussie.

Het feit dat iets modern is, wil absoluut niet zeggen dat er geen respect is voor de traditionele kung fu of de traditionele wijze van trainen binnen kung fu. In volgend passage beschrijven we, wat wij onder traditioneel verstaan.

Wat is Traditionele kung fu?

Traditionele kung fu, is kung fu waarbij vanuit de oorsprong en geschiedenis een ‘duidelijke’ lijn is te herkennen, zoals bijvoorbeeld door de aanwezigheid van een leraren-stamboom van de stijl, en waarvan de stijl & uitvoering van technieken op exact dezelfde manier van leraar aan de leerlingen wordt doorgegeven.

Daarnaast kan een enkele Kung Fu vuistvorm ook traditioneel zijn, omdat deze door de geschiedenis heen (waarschijnlijk) in zijn oorspronkelijke staat is gebleven en op die manier wordt doorgegeven en getraind.

Traditionele kung fu wordt dus volgens de traditie doorgeven, in haar oorspronkelijke vorm, en kenmerkt zich doorgaans zonder de acrobatische elementen. Simpel gezegd, kan alles wat hierbuiten valt, als Modern bestempeld worden.

Traditionele Kung Fu is niet meer in ontwikkeling?
Wat hierbij ter discussie staat en wat veel mensen vaak vergeten, is dat ook kung fu door de eeuwen heen in ontwikkeling is geweest. De kung fu die werd ondergebracht in de Shaolin tempel was in constante ontwikkeling en perfectionering door de Shaolin monniken. Is hier dan ook niet meer te spreken van traditioneel?

Betekent het dat de ‘huidige’ traditionele kung fu niet meer in ontwikkeling is, en dus in die oude traditie dient te worden doorgegeven. Vanaf wanneer is deze verdere ontwikkeling en perfectionering van de kung fu stijlen dan gestopt?

Is het nodig om de krijgskunst te ontwikkelen met de tijd of dienen wij de tradities in ere te houden?

Conclusie
Onze wereld verandert constant, de manier van vechten is veranderd en bij stilstand is er vaak sprake van achteruitgang.

Dit is zeker waar, maar de traditionele kung fu heeft behalve de krijgskunst zelf, ook een sterke onschatbare historische waarde. Die dankzij traditie en de traditie-erende mensen zelf in stand worden gehouden.

Traditionele kung fu is onze erfenis. De kracht zit hem in die mensen die deze traditie in leven houdt.

Naar Boven

Go to Top