Chen Tai Chi

Medicijn voor stress
Tai Chi Chuan is een vorm van bewegen die vooral in het westen bekendheid heeft gekregen als een methode om gezondheid van lichaam en geest te bevorderen. Tai Chi is een actieve kunst voor interne rust. Wordt soms ook wel Chinese Yoga genoemd en is een vorm van actieve meditatie.

De bewegingen dienen soepel, sierlijk en langzaam te worden uitgevoerd. Doordat de bewegingen langzaam worden uitgevoerd, leert men onder andere het lichaam en geest als één geheel te bewegen en dit is weer bevorderlijk voor het optimaal gebruik maken van de energiestroom door het lichaam. Tai Chi Chuan is echter veel meer dan dat.

Ervaar het zelf tijdens een vrijblijvende proefles.

Zweverig, nog niet overtuigd? Lees dan verder.

Tai Chi Vechtkunst
Van oorsprong is het een vechtkunst waarbij men geen fysieke kracht toepast, maar juist vanuit een ontspannen basis de kracht van de tegenstander gebruikt om hem of haar uit evenwicht te brengen en tegen hem of haar te gebruiken. Zo is “Pushing hands” een drill waarbij deze vaardigheid wordt getraind. Het is een oefening voor twee personen waarbij men elkaar leert aanvoelen door middel van contact met elkaars armen en de tegenstander uit evenwicht probeert te brengen. Ontspannen bewegen, een helder bewustzijnsvermogen en een scherpe geest zijn van belang om deze oefening goed te doen.

Voor wie?
Tai Chi kan door jong en oud worden beoefend, het is bevorderend voor de gezondheid, stress-verlagend, zorgt voor betere lichaamsbeheersing (balans, lichaamshouding, ontspanning) en focus op Qi (Qi Gong). Qi kan vrij vertaald worden als ‘energie’ (soms als adem) en staat oa. voor de levensenergie die wij nodig hebben om te leven. Hoe beter de stroming van Qi, des te beter dit is voor de gezondheid. De tai chi oefeningen zullen je ademhaling en conditie doen verbeteren.

Meer dan 1,4 miljard mensen zijn overtuigd van de positieve effecten van deze eeuwenoude kunst, die ook bekend staat als de sleutel tot geluk.

Je werkt aan je lichaamshouding en energiepijl, teneinde de harmonie en evenwicht te hervinden. Ook mensen met lichamelijke klachten, die toch graag op een verantwoorde wijze aan hun gezondheid willen werken, biedt Chen Tai Chi uitkomst. Tijdens de lessen worden Tai Chi, afgewisseld met Qi Gong oefeningen, Ba Duan Jin, bestaande uit 8 oefeningen voor de ademhaling.

Shaolin Tempel
Er bestaan diverse verhalen over de ontstaansgeschiedenis van Tai Chi Chuan en er zijn verschillende stijlen. De meest bekende stijlen zijn de Chen, de Yang en de Wu stijl. In deze school houden we ons voornamelijk bezig met de Chen stijl en dan de variant zoals deze wordt beoefend in het Shaolin klooster te Henan.

Video: Chen Stijl uitgevoerd door Sifu Zhang Li Peng

Kenmerken Chen Stijl
Kenmerken van de Chen Tai Chi zijn in het bijzonder de lage stand, het variabele tempo waarin men beweegt en de explosieve krachtontladingen bij diverse bewegingen die in de vormen voorkomen.

De bewegingen van Tai Chi zijn gracieus, het tempo is langzaam en de voordelen zijn groot. Het is een vorm van oefenen waarin de persoon geen uiterlijke kracht of inspanning moet gebruiken tijdens de bewegingen. Vooruitgang hangt niet af van uiterlijke kracht, maar innerlijk bewustzijn.

Voor degenen die op zoek zijn naar een dynamische vorm van Tai Chi of die al bekend zijn met andere Tai Chi Chuan stijlen en hun horizon willen verbreden, is Chen Tai Chi een interessante optie en uitdaging.

>> Proefles aanvragen


Go to Top