Vind je het in het begin ook zo lastig om de oefeningen uit te voeren?

Als beginnend Tai Chi of Kung Fu beoefenaar is het vaak lastig om al die nieuwe oefeningen te doen. De standen zijn onbekend en nieuw, bewegingen voelen vreemd aan, balans en hand-oog coördinatie ineens ver te zoeken zijn. Het lijkt wel alsof we in een vreemde wereld zijn gestapt, waar de vloer niet meer vlak is, maar hobbelig. Waar links niet meer links is en voor niet meer voor. Als je dit herkent, dan is visualisatie een handige hulpmiddel om het jezelf makkelijker te maken en beter te worden.

Oefening baart kunst, dat staat voorop, dus fysieke oefening. Door fysieke oefening zijn we ons hoofd aan het conditioneren, het aanleren van bepaalde beweging zodat het steeds makkelijker wordt. Het is uiteindelijk de bedoeling deze oefeningen en vuistvormen zo vaak te trainen dat je ze uiteindelijk kunt dromen, en het een 2e natuur wordt.

Veel trainen is dus de sleutel. Echter door een mentale voorbereiding te doen en daarmee je in je hoofd een verandering door te voeren, zal dat je helpen beter te worden en sneller je nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen.

Een simpele visualisatie-oefening kan bij voorkeur gedaan worden in een rustige omgeving, als je op jezelf bent. En daar ook even de tijd voor te nemen, bijvoorbeeld onder de douche of in bad (of het toilet :)). Vergeet dan alleen niet jezelf goed te wassen.

Een voorbeeld van een tai chi oefening is bijvoorbeeld door in je hoofd jezelf voor te stellen in een ruimte terwijl je de voorwaartse loopoefening of de 24-vorm doet. Bij kung fu zou je bijvoorbeeld Lian Huan Quan of voor de meer gevorderden Xiao Hong Quan in je gedachten na te lopen. Deze oefeningen in je hoofd voer je perfect uit, dus tot in details beeld je deze oefeningen mentaal uit. Deze oefeningen herhaal je zo vaak mogelijk uiteraard.

In het begin zal dit nog lastig zijn, maar hoe vaker je dit doet des te makkelijker zal het worden. Het zal je daarna verbazen dat je op een volgende training ineens veel makkelijker de oefeningen doet, je beter in je vel zit en bewegingen beter zult begrijpen.

Het is overigens niet aan te raden om deze oefeningen in bed of net voor het slapen gaan te doen, wil je niet de nacht wakker liggen.