Shaolin Kung Fu & Wushu

Tijdens onze lessen Shaolin Kung Fu trainen we ons lichaam en geest. De focus ligt op vormtraining (taolu 套路) en lichaamsbeheersing, waarbij oa. lenigheid, souplesse, conditie en kracht wordt getraind. De trainingen zijn een garantie voor succes ten behoeve van concentratie, motoriek en spirituele ontwikkeling.

Wat kun je verwachten tijdens de training:
• Openen les door leraar
• Warming-up + rek -en stretchoefeningen
• Kracht –en conditietraining
• Basistraining (Kung Fu Basis)
• Vuistvormen training
• Qi Gong / Meditatie

Kung Fu betekent letterlijk vaardigheid en de filosofie hierachter is dat het te bereiken is door hard te werken. Gedurende de trainingen zul je op basis van je vorderingen zelf aan den lijve ondervinden dat hard werken loont.

Zelfstandig trainen

In het eerste gedeelte van de les wordt er klassikaal aan algemene conditie gewerkt en getraind op de diverse Shaolin basisoefeningen en standen. In het 2e gedeelte van de training, wordt de klas opgesplitst in de verschillende niveaugroepen.

Twee basisvormen
Beginners starten met 2 algemene basisvormen: Wu Bu Quan (vijf standen vorm) en Lian Huan Quan (Aaneengelosten aanvalsvorm).

De vijf standen vorm is een algemene basisvormen, waarin de 5 basis kungfu standen goed tot hun recht komen. Men raakt hiermee bekend met de beweging en souplesse, die nodig zijn binnen kung fu.
Wu Bu Quan - Storyboard

De 2e vorm Lian Huan Quan richt zeer veel meer op de korte en krachtige bewegingen, die kenmerkend zijn voor de Shaolin vuistvormen. Deze korte vorm fungeert als eerste kennismaking met de Shaolin principes.
Lian Huan Quan - Storyboard

Traditionele Shaolin stok basis
Na deze 2 basisvormen krijgen leerlingen de gelegenheid krijgen om met het traditionele wapen van de Shaolin monniken, de stok, te oefenen. Dit gebeurt klassikaal en bestaat uit het oefenen van stok basis (gebaseerd op beweging, geen stokvechten).

Traditionele vuistvorm: Xiao Hong Quan – Kleine rode vuist
Daarna wordt de 1e authentieke traditionele Shaolin vorm namelijk onderwezen: Xiao Hong Quan dat letterlijk Kleine Rode Vuist betekent. Het heet klein, maar het is een lange vorm ongeveer 60 bewegingen.

Yin Shou Gun
Na Xiao Hong Quan zullen studenten hun eerste Shaolin stokvorm aanleren. De basis stok hebben zij dan al veelvuldig beoefend, waardoor het relatief eenvoudig is om deze 1e stokvorm aan te leren. De lange stok zal de motoriek, beweging en lichaamsbeheersing van de student sterk verbeteren.

Gevorderde vuistvorm, breedzwaard en stok
Na deze stokvorm krijgt men nog een ongewapende vuistvorm Zhao Yang Quan (Zonnestralen Vuistvorm), waarna met wapens wordt getraind. Allereerst de Shaolin breedzwaard (Zhui Fong Dao – Achtervolg de Wind zwaardvorm) gevolgd door de befaamde Shaolin stok (Zhui Fong Gunn).

Actieve Meditatie
Voorop staat dat de trainingen gericht zijn op verbetering van de gezondheid (conditie, interne rust) door middel van het doen van oefeningen (‘actieve meditatie’).

Video: Di Tang Quan (Ground boxing) door Sifu Zhang Li Peng

Non-contact
Focus van Shaolin Kung Fu & Wushu ligt op het gebied van lichaamscontrole (body & mind) en is non-contact. Shaolin Kung Fu training is voor de liefhebbers en tevens gericht op behoudt van de traditionele stijl.

Indien je meer contact en impact wilt tijdens de training, dan is Sanda (full contact kung fu)) (Kickboksen) of Thai Combat Boran iets voor jou. Omdat de disciplines goed op elkaar aansluiten, zijn ze uitstekend te combineren.

Indien je kunt vinden in deze kunstvorm, filosofie en levensstijl, dan is Shaolin Kung Fu (Wushu) de juiste discipline voor jou. Shaolin Kung Fu is er ook voor Kids (6 t/m 11 jaar), lees verder bij Shaolin Kids.

>> Proefles aanvragen

Go to Top